S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

KONTAKTY

SEOL, spol. s r.o.
Severné nábrežie 40
04001 Košice
tel: 055/ 63 247 13, 0905 348 127
objednavky(a)seol.sk
Otváracia doba: Po-Pi: 8 - 17 hod
• sme tu pre vás už 25 rokov

NOVINKY

arr3Nový model strednej plničky MJ Compact 6017.05.2017 Do nášho portfólia sme zaradili nový model strednej - kontajnerovej plničky MJ Compact... arr3Volkswagen predstavuje motor 1.0 TSI na CNG9.5.2017 Volkswagen predstavuje motor 1.0 TSI na CNG a Audi predstavuje zaujímavé auto ... arr3Nová CNG Škoda12.04.2017 Zaujala nás táto správa o novej Škode CNG.... arr3Nová verejná CNG plnička v Banskej Bystrici9.3.2017 Nová verejná CNG plnička v Banskej Bystrici... arr3Benefit pre CNG vozidlá, žiaľ nie na Slovensku ale v Nemecku08.02.2017   CNG vozidlá budú v Nemecku oslobodené od diaľničných poplatkov. Čítaj viac...

TOVAR V AKCII

Naša cena 9,12 EUR
skladom
Naša cena 3,48 EUR
skladom
Naša cena 53,42 EUR
skladom

NAJPREDÁVANEJŠÍ

Naša cena 53,42 EUR
skladom

Oleje, mazivá a kvapaliny » Klasifkácie a špecifkácie
Klasifkácie a špecifkácie MOTOROVÉ OLEJE

Klasifkáciu motorových olejov možno vykonať z hľadiska viskozitného ako aj z hľadiska výkonostného.

Viskozitná klasifkácia SAE

Na charakteristiku viskozitných vlastností motorových olejov sa používa špecifkácia podľa SAE J300 (Society of
Automotive Engineers, USA). Na klasifkáciu olejov sa používa táto norma 6tich zimných tried označených číslom
a „W“ (z angl. Winter) a 6tich letných tried označených číslom.
• Zimné triedy: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
• Letné triedy: 16, 20, 30, 40, 50, 60
Hodnota zimného označenia určuje správanie sa oleja pri nízkych teplotách (napr. olej SAE 15W má hranicu
čerpateľnosti –25 °C). Hodnota letného označenia určuje použitie oleja pri letných teplotách. Keď je pri označení
použité len číslo jednej triedy, znamená to, že ide o olej jednostupňový, resp. monográdový (letný alebo zimný). Ak
je použitá kombinácia letnej a zimnej triedy (napr. 5W-40), ide o olej viacstupňový, resp. multigrádový (celoročný).
V súčasnosti sa takmer výhradne používajú viacstupňové motorové oleje.
Aj napriek tomu, že je viskozitná špecifkácia SAE J300 pomerne dôležitá a často používaná, zďaleka nestačí k tomu,
aby sme správne zvolili vhodný motorový olej pre konkrétny motor. Je to z toho dôvodu, že nám táto špecifkácia
nič nehovorí o ďalších, veľmi dôležitých vlastnostiach motorových olejov, ako je napr. oxidačná a termická stabilita,
ochrana motoru pred opotrebovaním a pred tvorbou usadenín atď. Všetkými týmito parametrami ako mnohými inými parametrami sa zaoberajú výkonnostné klasifkácie motorových olejov .
Tabuľka: Viskozitné triedy motorových olejov podľa SAE J300

  

Výkonnostná klasifkácia ACEA, API a príklady fremných noriem


charakterizujú okamžité i dlhodobé vlastnosti motorového oleja pri rôznych formách prevádzkového
zaťaženia. Sú vyhodnocované rôzne vlastnosti, ako napr. oxidačná stabilita, odparovanie, ochrana pred
opotrebovaním a pred tvorbou usadenín, pred koróziou, úspora paliva a pod. Pre označenie výkonnostnej
kategórie motorových olejov sa používajú nasledujúce normy:
• klasifikácia ACEA (Association des Constructeurs Européens d´Automobile, EU)
• klasifikácia API (American Petroleum Institute, USA)
• firemné normy výrobcov motorov a vozidiel (VW, MB, MAN, VOLVO, SCANIA, RENAULT, PSA, FIAT, GM)
• klasifikácia MIL-L (normy americkej armády)
• iné klasifikácie (napr. ILSAC)
V súčasnosti majú najväčšiu váhu špecifkácie API, ACEA a fremné normy výrobcov motorov a vozidiel.
Tabuľka: Výkonnostné triedy pre vznetové a zážihové motory podľa API

 

Klasifkácia ACEA


ACEA (European Automobile Manufacturer‘s Association – Asociácia európskych konštruktérov vozidiel) nahradila
v roku 1991 CCMC (Združenie konštruktérov automobilov), ktoré vzniklo v roku 1972 ako reakcia na to, že
špecifkácia API plne nevyhovuje európskym typom motorov, ktoré sa od tých amerických konštrukčne líšia. Klasifkácia
ACEA od roku 2004 rozdeľuje nové motorové oleje do troch skupín:
• oleje pre zážihové a ľahké vznetové motory, označované „A/B“
• oleje kompatibilné s katalyzátormi pre zážihové a ľahké vznetové motory, označované „C“
• oleje pre vysoko výkonné vznetové motory, označované „E“.
Výkonnostný stupeň sa udáva číslom. V súčasnosti sa používajú nasledovné výkonostné triedy ACEA.
Tabuľka: Výkonnostné triedy motorových olejov podľa ACEA

 

Klasifkácia API


Podľa tejto normy rozlišujeme motorové oleje podľa ich použitia:
- oleje pre zážihové (benzínové) motory, označené písmenom „S“ (z angl. service)
- oleje pre vznetové (dieselové) motory, označené písmenom „C“ (z angl. commercial).
Väčšina olejov je použiteľná pre oba typy motorov a je potom označená kombináciou oboch písmen, napr. SL/CF

 

Príklady fremných noriem výrobcov vozidiel


Firemné špecifkácie motorových olejov popredných výrobcov automobilov a motorov vo väčšine prípadov vychádzajú
z medzinárodných špecifkácií ACEA alebo API. Naviac požadujú splnenie špecifckých dodatočných požiadaviek,
ktoré nie sú zahrnuté v metodike testov týchto medzinárodných noriem (napr. kompatibilita s tesniacimi materiálmi,

jazdné skúšky a pod.)
Tabuľka: Príklady fremných noriem výrobcov vozidiel

 

 

 

ZWQyYzU